Tai Chi Våben (Bing Qi) – Sabel, Sværd, & Spyd

This post is also available in: English

 

I Wudang Tai Chi Chuan træner vi i PTCC de 3 mest almindelige kinesiske Tai Chi Våben:

 

Sabel – Dao

Sablen (Dao) i Wudang Tai Chi Chuan er identificeret med tigeren, så derfor er standene i sabelformen lange, lave og der er meget kryben sammen og springen op. Den særlige Dao form, som vi i Practical Tai Chi Chuan Danmark udøver, bliver kaldt Xuan Xuan Dao. Xuan betyder mørk, mystisk og dybsindig og Xuan Xuan var det taoistiske navn for Chang San-feng, der anerkendes som værende grundlæggeren af Tai Chi Chuan.

De 8 krafter i Sablen (Dao)

Der er otte grundlæggende måder at bruge Dao’en:

  1. Pi – at hugge/kløve fra alle mulige vinkler.
  2. Ci – at stikke/gennembore.
  3. Tan – at søge ud, hugge opad mod lysken.
  4. Tuo – at skubbe op, ved at bruge den fri hånd til at understøtte bagsiden af klingen.
  5. Ti – at hæve/løfte sablen, normalt med den skarpe side vendende opad.
  6. Liao – at sætte i bevægelse, f.eks. en afledning og hugge/angribe i en vedvarende bevægelse.
  7. Chen – at synke ned, ved at bruge sablen til at presse ned på modstanderens våben eller krop.
  8. Lu – sidevejs brug af kraft, som i afledning mod et angreb, der kommer fra siden.

3 gode grunde til at vi træner sabel:

  1. Ved at træne Tai Chi Sabelform, har vi teknikker, der er anderledes fra det, der anvendes i håndformen, sværdet og spydformen. Sablen er meget kontant og styrker ens beslutningsevne. Teknikkerne strækker og styrker muskler, sener og knogler, fremmer blodcirkulation, forbedrer konditionen og styrker vejrtrækningen. Ved at koncentrere sig om ændringerne i de dybe, lange og smukke stillinger i sablen, vil krop og våben være i harmoni.
  2. Sablen kan bruges til selvforsvar. Hvis du støder på voldelige bøller, der med et eller andet form for våben forsøger at røve eller overfalde dig, kan du tage en hvilken som helst genstand, der er ved hånden – så som en paraply, stav eller andre hverdagsgenstande og bruge sabelteknikkerne til at beskytte dig selv mod eventuelle angreb.
  3. Den vigtigste grund. Træning med sablen øger din selvtillid, så hvis du f.eks. står overfor et problem/udfordring, hvor de fleste ville gå i panik, miste besindelsen eller stivne af frygt, er der større chance for at at du reagerer hurtigt og præcist. I hverdagen vil denne forøgede selvtillid, gøre os i stand til at bevare overblikket og tage velovervejede beslutninger.

 

Sværd – Jian

Sværdet (Jian) i Wudang Tai Chi Chuan er indentificeret med dragen, så ånden/sindsstemningen i Jian er den af dragen, værende gådefuld og foranderlig, i stand til at sno sig og rulle sig ud, svæve og dykke ned. Faktisk er dette essensen af Tai Chi sværdform, at kombinere det langsomme og det hurtige, det hårde og det bløde, udbredelse og sammentrækning, at svæve og dykke ned.

Wudang Tai Chi Chuan sværdformen består af 91 teknikker.

Vi har lavet en undervisnings-DVD med sværdformen. Teknikkerne vises langsomt fra 4 vinkler, så du har mulighed for at se alle detaljer.

Køb DVD’en i vores shop!

De 8 krafter i Tai Chi Sværdet (Jian)

Der er otte grundlæggende måder at bruge Jian:

  1. Kan – at hugge.
  2. Liao – at sætte i bevægelse – aflede og flænge i en vedvarende bevægelse.
  3. Mo – at slå/støde – delikat cirkulær afledning.
  4. Ci – at stikke/gennembore.
  5. Chou – at trække frem – opadgående afledning med en piskende bevægelse.
  6. Ti – at løfte i en opadgående afledning.
  7. Heng – at svinge tværs over – horisontal afledning fulgt op af stød/stik.
  8. Dao – at vende (op og ned på sværdet), afledning til siden, med spidsen pegende nedad.

3 gode grunde til, at vi træner Tai Chi Sværd:

  1. Ved at træne Tai Chi Sværdform, har vi teknikker, der er en mellemting mellem den bløde håndform og den mere kontante sabelform. De kan strække og styrke muskler, sener og knogler, fremme blodcirkulation, forbedre konditionen og styrker gøre vejrtrækningen roligere og dybere. Ved at koncentrere sig om ændringerne i de dybe og smukke stillinger i sværdet, vil krop og våben være i harmoni.
  2. Sværdformen kan bruges til selvforsvar. Hvis du støder på voldelige bøller, der med et eller andet form for våben forsøger at røve eller overfalde dig, kan du tage en hvilken som helst genstand, der er ved hånden – så som en paraply, stav eller andre hverdagsgenstande og bruge sværdteknikkerne til at beskytte dig selv mod eventuelle angreb.
  3. Den vigtigste. Træning med sværdet øger din selvtillid, så hvis du f.eks. står overfor et problem/udfordring, hvor de fleste ville gå i panik, miste besindelsen eller stivne af frygt, er der større chance for at at du reagerer hurtigt og præcist. I hverdagen vil denne forøgede selvtillid, gøre os i stand til at bevare overblikket og tage velovervejede beslutninger.

 

Spyd – Qiang

Spyddet (Qiang) i Wudang Tai Chi Chuan er identificeret med dragen, så ånden/sindsstemningen når spydet bruges, er den af dragens; en uforudsigelig og gådefuld natur og således er der meget svæven og dukken, snurren omkring og stikken.

Alt i alt er det et storartet våben til at udvikle fokus og lære hvordan du kan bruge “total body force”.

De 8 krafter i Tai Chi Spyd (Qiang)

Der er otte grundlæggende måder at bruge Qiang. Disse er:

  1. Peng – at bruge kraft i en opadgående retning.
  2. Lu – brug af kraft til begge sider.
  3. Ji – brug af kraft ligeud og foran.
  4. An – nedadgående brug af kraft
  5. Tiao – er at løfte eller røre op, normalt blotlæggende modstanderens krop, hoved eller lemmer for at angribe ved at komme op under hans våben.
  6. Tan – er at prelle af, fx fra modstanderens våben ind i et stød eller slag, samtidig med at få ham til at miste sit greb om eller kontrol med sit våben.
  7. Qian – betyder bogstaveligt talt at trække/rykke; således skrue eller omvikle spydet, bevirkende at modstanderen mister balancen eller mister kontrollen over sit våben.
  8. Dian – er at prikke eller støde, fokuserende alt kraft på eet punkt.

3 gode grunde til at vi træner Tai Chi Spyd:

  1. Ved at træne Tai Chi Spydform, har vi teknikker der helt anderledes fra det, vi kender fra sabel og sværdet. På grund af teknikkerne vil spydform specielt forbedre ens fokus. De kan strække og styrke muskler, sener og knogler, fremme blodcirkulation, forbedre konditionen og styrke vejrtrækningen. Ved at koncentrere sig om ændringerne i de lange dybe stillinger i spydet, vil krop og våben være i harmoni, som dragen, der der bevæger sig i naturen.
  2. Spydet kan bruges til selvforsvar. Hvis du støder på voldelige bøller, der med et eller andet form for våben forsøger at røve eller overfalde dig, kan du tage en hvilken som helst genstand, der er ved hånden – så som en paraply, stav eller andre hverdagsgenstande og bruge spydteknikkerne til at beskytte dig selv mod eventuelle angreb.
  3. Den vigtigste. Træning med spydet øger din selvtillid, så hvis du f.eks. står overfor et problem/udfordring, hvor de fleste ville gå i panik, miste besindelsen eller stivne af frygt, er der større chance for, at at du reagerer hurtigt og præcist. I hverdagen vil denne forøgede selvtillid, gøre os i stand til at bevare overblikket og tage velovervejede beslutninger.

 

Sablen, sværdet og spyddet deler alle visse karakteristika og alle 3 våben kan få deres teknikker tilpasset til brug af hverdagsobjekter som stokke, paraplyer eller endda (i tilfældet for Dao og Jian) en sammenrullet avis. I mange kinesiske kampkunststile er der navne, som ofte er litterære hentydninger for hver teknik (en teknik kan være én bevægelse, så som et stik eller en kompleks serie af bevægelser), hvilket fungerer som en slags stenografi for de indviede, såvel som værende en interessant og underholdende måde (hvis du forstår hentydningen) at huske teknikken på.

Teknikkerne og stillingerne i de 3 våbenforme kan være høje, lave, lange, brede, atletiske, langsomme, hurtige og æstetiske.

Om sværhedsgraden i de 3 Tai Chi våben er der en kinesisk talemåde der siger: Qiang (spyd) – 100 dage, Dao (sabel) – 1000 dage og Jian (sværd) – 10.000 dage. Spydformen er godt nok ikke så lang i forhold til sværdformen, men teknisk er den noget mere krævende end denne kinesiske talemåde. Men generelt er der ingen hindring for, at enhver kan lære våbenteknikkerne – Det tager den tid, det tager.

Det siges at Tai Chi eksperten træner håndformen for at kultivere sindet; han træner sværdet for at nære sin Chi; han træner sablen for at styrke sin karakterstyrke og beslutningsevne, han træner spydet for at øge sin visdom og fokusering: han træner indre styrke for at udvikle Jing (fokuseret kraft). Håndformen er fundamentet for den effektive brug af våben. Hvis ens håndform er i orden, så vil ingenting gå galt.