Nei Kung: Indre Styrke

This post is also available in: English

Da de 24 Nei Kung teknikker er en del af den ”inner art”, hvilket vil sige at de kun kan – og bør – læres direkte fra Tai Chi mesteren, så derfor nøjes vi med at fortælle lidt om teknikkerne uden at vise dem her.

Både helsemæssigt og kampkunstmæssigt er disse øvelser efter vores mening de vigtigste i vores system.

Nei Kung øvelser – 3 niveauer:

  • Øvelserne kan laves på tre niveauer:
  • Basis niveau, hvor alle øvelserne i enten yin eller yang sættet tager en time.
  • Mellemliggende niveau for ’Tai Chi fighters’ tager mellem to og tre timer pr sæt.

Mens ’Tai Chi Masters’ niveauet kan tage op til syv timer.

Yin & Yang øvelser

Der er tolv yin og tolv yang øvelser. Det ideelle er at lave de tolv yin og den sidste yang øvelse den ene dag og de tolv yang og den første yin øvelse den næste dag og forsætte med at veksle mellem dem – hvis du er syg eller føler dig svag, så er det dog bedre at fokusere mest på yin øvelserne. Dette giver en daglig træningsrutine af de tretten taktikker, som alle bliver trænet i forskellige kombinationer i Nei Kung.

Nogle øvelser er statiske og har intet direkte selvforsvars formål, men er dog meget effektive til at styrke leddene og senerne, samt ens karakterstyrke; andre øvelser er bevægelige, og de har en eller flere selvforsvarsteknikker, lige som de har et terapeutisk aspekt. Kun den tredje del af den sidste Yang øvelse indeholder et rent meditativt aspekt. De terapeutiske aspekter gør kroppen mere fleksibel og deraf mindre tilbøjelig til at få skader, desuden er de nyttige som en type selvadministreret fysioterapi til at hjælpe led, sene, muskel- og knogleskader.

100-dags Kung

Øvelserne er også kendt som et hundrede dags Kung; efter daglig træning af yin sættet, samt afholdenhed fra sex i samme periode, kan mandlige elever blive testet ved at tage slag til kroppen og have en til at springe ned på maven fra ca. to meters højde.

I denne form for træning arbejder vi med respirations systemet, blodcirkulationen, nervesystemet og hjernen, således at en ubalance i træningen vil påvirke energierne i kroppen samt sindet hos udøveren, så derfor vil vi stærkt anbefale, at dem der er interesseret i Nei Kung / Qi Gong træning, af hvilken som helst type, er meget omhyggelig i deres valg af lærer og i den type Nei Kung / Qi Gong som de vælger.

Hvis der opstår problemer, så stop træningen og kontakt din lærer i første omgang; hvis problemet ikke høre op, så stop træningen og find en anden lærer. De 24 Tai Chi Nei Kung øvelser er en fantastisk form for træning, hvis det bliver gjort rigtigt. Hvis du bliver nødt til at vælge en dag, vil vi anbefale at lave disse øvelser frem for Håndformen, så vigtige er de. Hver enkelt øvelse kan laves på 3 niveauer: begyndere, øvede og mester. Det kan tage alt fra 50 minutter til 7 timer at lave 12 øvelser.
Instruktør Michael Andersen fra Aarhus klubben, har lagt en demo af hans egen test efter 100 dages Nei Kung træning ud på You tube, prøv at se her. (Advarsel: Du må ikke foretaget denne demonstration uden kyndig instruktion, vejledning og træning – det kan være livsfarligt)

Nei Kung er kun for “inside the door” elever

For at blive “inside the door” elev skal man som minimum have trænet i PTCC DK et år eller kunne gennemføre den korte Håndform (rund). Man bliver “inside the door” elev ved, at gennemgå Bai Shi, hvilket er en cermoni, hvor elever viser sin respekt for grundlæggeren af Tai Chi Chuan Chang San-feng, sin læremester og stilarten. Efter cermonien bliver man indviet i de første 4 Nei Kung Øvelser. Dette er ikke en religøs cermoni – Vi tilbeder ikke nogen, men viser vores respekt for dem, der var før os!

Nei Kung & de Sorte T-shirts

Som et symbol på, at man har gennemgået Bai Shi og er blevet “inside the door” elev, må man nu bære PTCC DKs sorte T-shirts.

Ingen Chuan (Kampkunst) uden Kung (Styrke)

Det siges, at ”træne Chuan uden at træne Kung, selv om det gøres indtil man er gammel, stadig er forgæves.” Med andre ord er nogle typer af Martial Nei/Qi Kung/Gong styrketræning nødvendig, hvis vi vil være i stand til at kæmpe. Denne påstand er rigtig for både internal martial arts, som for external martial arts. Tai Chi Chuan, måske enestående, kombinerer martial, meditative, terapeutiske, religiøse og philosofiske kvaliteter. Man skulle derfor forvente, at Tai Chi Kung indeholder disse kvaliteter. Uheldigvis mangler de fleste af de systemer, der bliver undervist i eller demonstreres under navnet ’Tai Chi Qi Gong / Tai Chi Nei Kung’, helt klart martial kvaliteter, selvom de måske har nogle af disse forudsætninger. Så hver eneste type af Kung skal analyseres og erfaringsmæssigt testes, før det kan godkendes til at indeholde vores forudsætninger.

Det er helt klart, at da Yang Lu-chan underviste den kejserlige garde i Tai Chi Chuan, havde han nogle effektive Kung træningsmetoder. Selv efter den pludselige stigende popularitet af Tai Chi Chuan, efter at Ching dynastiet var styrtet, så det ud til, at medlemmerne af de berømte Tai Chi familier enten ikke ville – eller ikke kunne – videregive en effektiv Kung træningsmetode til deres elever.